Wat zijn voorbeelden van digitale tools in het onderwijs?

E-learning
1/1/2023

Digitale tools zijn perfect voor gedragsverandering van studenten in het onderwijs. In deze blog geven we digitale tools voorbeelden en leggen we uit hoe je online tools kan inzetten in het onderwijs.

Misschien ben je wel bezig met het inrichten van digitaal onderwijs. Of ben je je aan het verdiepen in andere vormen van online leren. Dan ben je hoogst waarschijnlijk al op de hoogte van een groot voordeel dat e-learning met zich meebrengt. Namelijk dat je ervoor kunt zorgen dat je studenten op veel verschillende manieren kennis kunnen vergaren.

Deze vormen gaan verder dan alleen lezen, kijken en luisteren. Online bestaat er namelijk de mogelijkheid om levensechte simulaties te maken. Of een interactieve game op te zetten. Het vergaren van kennis op verschillende manieren zorgt voor een rijke leerervaring, wat bijdraagt aan het beter leerrendement. Het creëren van zo'n rijke leerervaring doe je met behulp van digitale tools. In deze blog geven we 4 voorbeelden van effectieve digitale tools, om in te zetten in het onderwijs of elders.

Maar wat zijn digitale onderwijstools eigenlijk?

Wat zijn digitale tools in het onderwijs?

Digitale onderwijstools zijn technologische hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je les te voor te bereiden, te ondersteunen of te verrijken. E-learning is een voorbeeld van een digitale tool. Maar naast e-learning zijn er nog tal van andere tools die je kunt inzetten om jouw leerlingen een optimale leerervaring te geven! 

Bovendien zijn digitale tools uitermate geschikt om een langdurige gedragsverandering te bewerkstelligen. Denk aan het aanleren van een nieuwe leerstrategie, waarvan je wil dat je studenten die op lange termijn zelf blijven toepassen.

Een uitdaging, maar met digitale tools kan dit! Mits de e-learning aan bepaalde voorwaarden voldoet natuurlijk. In deze blog geven we voorbeelden van digitale tools die bijdragen aan effectieve en langdurige gedragsverandering.

4 online tools voorbeelden

1. Microlearning

Microlearning valt ook onder de categorie educatieve tools. Het bestaat uit kleine behapbare stukjes informatie die gericht zijn op het behalen van een bepaald leerdoel. Vaak worden deze stukjes informatie gegoten in een aantrekkelijk media format zoals podcasts, gifjes, video's, quizzes, ga zo maar door. Daardoor is de informatie eenvoudig en snel toegankelijk vanaf verschillende devices zoals een laptop, tablet en telefoon. En kan er in slechts een paar minuten geleerd worden.

Microlearning is ontzettend geschikt om kleine stapjes in gedragsverandering te bewerkstelligen. Denk bijvoorbeeld aan een video van 3-5 minuten waarin je aangeeft wat de leerling elke dag mag doen om vooruitgang te boeken. Of bespreek per microlearning één belangrijke boodschap die de leerling écht in zijn of haar oren moet knopen. Hoe duidelijker, gerichter en korter de boodschap, hoe groter de kans dat de boodschap ook daadwerkelijk blijft hangen. Mits deze ook leuk, interessant en overtuigend overgebracht wordt natuurlijk.

Misschien ken je het boek “Atomic Habits” van James Clear. Hierin bespreekt Clear dat kleine veranderingen in gewoonten een enorme impact kunnen hebben op gedrag op de lange termijn.

In het boek wordt een helder voorbeeld gegeven. Als een piloot zijn vliegtuig namelijk 3.5 graad zou bijsturen, denk je dat er dan veel verandert? Het lijkt niet veel hè? Toch komt het vliegtuig op een andere bestemming aan. Zo is het met gewoontes ook. Een kleine verandering in gedrag, kan leiden tot grote veranderingen in de uitkomst.

Bovendien geldt: hoe korter de leerinterventie, hoe groter de kans dat iemand bereid is om te leren. Het is in onze drukke levens nu eenmaal makkelijker om 5 minuten vrij te maken, dan een uur of meer. Met een kort leerelement, zoals bijvoorbeeld een video met dagelijks tips, is de kans groot dat de cursist de volgende microlearning ook zal doorlopen.

En het is dus een misvatting dat deze vliegensvlugge leermomenten niet effectief zijn. Al helemaal als we het hebben over gedragsverandering. Dagelijkse herhaling is nou eenmaal de sleutel tot blijvende gedragsverandering!

2. Start een community

Je zou het misschien niet verwachten, maar een community valt ook zeker onder de categorie digitale tools. Een community van mensen die dezelfde gedragsverandering voor ogen hebben is een ijzersterk middel om gedragsverandering te bewerkstelligen. Denk bijvoorbeeld aan een groep mensen die allemaal willen afvallen. Of een aantal ondernemers die allemaal zichtbaar willen zijn op social media. Of gewoon een groep enthousiaste mensen die een bepaalde vaardigheid willen aanleren.

Wij mensen zijn nu eenmaal sociale wezens en vinden erkenning van onze medemens belangrijk. Of we dit nu willen toegeven of niet.

Daarom is het starten van een community een ideale manier voor cursisten om elkaar te ondersteunen, helpen en aanmoedigen tijdens het proces richting de gewenste gedragsverandering. Dit kun je doen door een gezamenlijke groep aan te maken op Facebook. Hier besteed je dan wekelijks, of zelfs dagelijks, aandacht aan het vieren van successen. Het aanbieden van extra uitdagingen of verdiepend materiaal is ook een effectieve toevoeging. Tevens zou je de mogelijkheid om vragen te stellen of informatie met elkaar te delen niet buiten beschouwing moeten laten! 

Als je op zoek bent naar online lesgeven tools, ligt het wat meer voor de hand. De klas vormt een community! Het is dan een gemiste kans als je hier niks mee zou doen. Profiteer van elkaar door gebruik te maken van tools waarbij leerlingen zelf vragen over de leerstof kunnen stellen aan elkaar. Zo heb je twee vliegen in één klap! Het bedenken van vragen leidt tot een diepere verwerking van de stof. En jij hoeft het niet meer te doen!

Implementeer bijvoorbeeld de volgende digitale tools: 

  • Padlet is een handige tool die je kunt gebruiken om te profiteren van de klas als community. Het is een soort online prikbord voor het delen van ideeën en opmerkingen met elkaar.
  • Hiernaast zou je in Pluvo een discussie kunnen starten. Laat iedereen zich bijvoorbeeld voorstellen als opdracht. Of laat iedereen vragen inleveren voordat er een online sessie plaatsvindt. Varieer en blijf je cursisten prikkelen met deze toffe functionaliteit!

3. Gamification & levensechte simulaties

Als we het hebben over digitale tools voor in het onderwijs, is gamification misschien wel de meest treffende. Voor kinderen en jonge mensen gaat er niets boven een strijdlustig spelletje spelen met elkaar.

Maar onderschat het niet hoor. Volwassenen zijn vaak net zo competitief als het erop aankomt ;-)

Gamification is het gebruiken van spelelementen om leeractiviteiten uitdagender en leuker te maken. Daarbij worden traditionele spelelementen toegepast om de betrokkenheid bij het leren te vergroten. Denk hierbij aan het scoren van punten, competitie met anderen en het volgen van spelregels. Daarnaast is het ontvangen van feedback op je leerproces ook essentieel om gemotiveerd te blijven.

Als een student bijvoorbeeld ziet dat een andere leerling die week meer sterren, punten of awards heeft verdiend, stimuleert dit om meer inzet te tonen en hoger op het digitale scorebord eindigen. Dit spelelement kan de basis vormen voor interessante (of grappige) gesprekken. Dan gaat leren pas écht leven. 

Daarnaast kan gamification ook effectief worden ingezet om leerlingen bewust te maken van de meerwaarde van de gedragsverandering. Want de eerste stap richting een effectieve verandering in gedrag is dat iemand inziet dat het hem of haar ook écht gaat helpen in het dagelijks leven. Dus bijvoorbeeld dat die nieuwe leerstrategie ook daadwerkelijk gaat leiden tot betere cijfers...

Dit komt omdat door gamification het geleerde ook echt gaat leven. Al helemaal als dit in de vorm van virtuele rollenspellen wordt gegoten. Als de virtuele rollenspellen zo worden ingericht dat verschillende antwoorden tot verschillende uitkomsten leiden, spreken we van een levensechte simulatie.

Denk bijvoorbeeld aan een training over hoe iemand assertiever kan worden. Je zou iemand in het spel kunnen confronteren met een brutale gesprekspartner. Als iemand dan reageert vanuit oude patronen (te terughoudend of te beleefd), kun je de andere partij steeds onbeleefder en agressiever laten reageren. Maar, als iemand reageert vanuit nieuwe kennis die is opgedaan over assertiviteit, leidt het gesprek vervolgens in de simulatie tot een betere, constructievere uitkomst.

Zo zie je maar dat online tools heel dicht in de buurt kunnen komen van fysieke leermomenten.

Erg leuke tips zijn: 

  • Escape the classroom. Hierbij moeten kinderen in een digitale omgeving het klaslokaal uit zien te komen. Dit doen ze door vragen te beantwoorden en problemen op te lossen.
  • Inleveropdrachten van Pluvo. Geef je studenten een creatieve opdracht, waarbij ze bijvoorbeeld een verhaal moeten schrijven of een digitaal ontwerp moeten maken. Laat ze elkaar vervolgens feedback geven op elkaars werk en een stem uitbrengen op het beste werk! Degene met de meeste nominaties wint een leuke prijs ;-) 

4. Analytics

Ten slotte is het altijd goed om gebruik te maken van een digitaal hulpmiddel waarmee je de voortgang in de gaten kunt houden. Om nieuw gedrag te stimuleren, helpt het om bestaand gedrag te analyseren. Hoe vaak zijn jouw cursisten actief in de e-learning? Op welke tijdstippen van de dag? Voor hoe lang? Waar interacteren zij mee?

Verzamel deze gegevens en zet ze voor jezelf uiteen. Dit vertelt je precies hoe je jouw training nog effectiever kunt inrichten zodat je aan de behoeften van de cursist tegemoet komt.

Bied je wellicht ook “live” online sessies of “Q&A’s” aan? Dan kan deze data je precies vertellen wanneer je de meeste kans hebt dat het grootste aantal cursisten aanwezig is en je dus het grootste aantal mensen bereikt.

Een effectieve tool waarmee je aan de slag kunt gaan met analytics is natuurlijk de elektronische leeromgeving van Pluvo. Hier draai je binnen no time rapporten uit met data over jouw cursisten. Zo kun je zien hoeveel procent zij goed hadden en hoe lang ze bezig zijn geweest met een lesmodule binnen je e-learning. Binnen deze online leeromgeving kun je oneindig veel digitale tools integreren. Denk aan Mentimeter, Kahoot, PowerPoint of een tool waarmee je online vergaderingen kunt voeren.

Vormen van digitale leermiddelen

We hebben slechts een aantal voorbeelden van effectieve e-learning tools genoemd, die kunnen worden ingezet om gedragsverandering te bewerkstelligen. Digitalisering, als aanvulling op fysiek onderwijs, maakt leren niet alleen makkelijker, maar ook leuker en interactiever. Er is simpelweg meer mogelijk! Als laatste tip willen we graag meegeven dat het aan te raden is om synchrone tools met asynchrone tools te combineren. Met synchrone tools bedoelen we dat je leerlingen tegelijkertijd gebruik maken van het technologische leermiddel. Met asynchrone tools zijn je leerlingen op verschillende momenten, in hun eigen tijd bezig.

De mix van synchrone tools met asynchrone tools wordt ook wel blended onderwijs genoemd en draagt bij aan een betere opname van de leerstof!

Hulp nodig bij het implementeren van online tools in het onderwijs?

Dat hoef je ons niet vaker te vragen. We denken graag met je mee. Neem contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen.

Vraag een demo aan

Dank je wel!

We hebben je aanvraag ontvangen en zullen zo snel mogelijk contact opnemen om de demo in te plannen. Tot snel.
Raar. Er ging iets fout bij het versturen van de gegevens. Kun je het nogmaals proberen?

Probeer nu ook Pluvo en haal alles uit je opleidingen. Al meer dan 1000 kandidaten maken succesvol gebruik van Pluvo.

Betere workflow
Al je trainingen in één overzicht.
Betere trainingen
Creëer en optimaliseer je cursusmateriaal.
Betere resultaten
Door persoonlijke leerpaden.
Betere inzichten
Analyseer voortgang en prestaties.

PLUVO. Entrepotdok 63A, 1018 AD Amsterdam
Bel +31 20 560 5000 Mail info@pluvo.co

Sluit popup
Sluit melding