3 manieren om gamification in e-learning toe te passen.

E-learning
Jun 13, 2019

Gamification in e-learning zorgt ervoor dat leren stukken leuker wordt én dat de leerstof beter onthouden wordt. Deze blog leert je hoe je dit toepast.

Gamification maakt leren leuk

Je herinnert je het misschien nog wel. Je zat aan je tafeltje op school. Je boek lag open en de leraar praatte aan één stuk door met zijn monotone stem. Al lang geleden raakte hij jouw aandacht kwijt.

Waarom? Omdat hij jou niet inspireerde, jouw intrinsieke motivatie niet aansprak en niet inspeelde op jouw interesses en leerstijl.

Misschien is het al een tijdje geleden dat je op school zat. Er is in de laatste jaren ontzettend veel veranderd in het onderwijs.

Gedeeltelijk doordat we door onderzoek steeds beter ontdekken hoe je mensen tijdens het leren wél kunt aanspreken en deze kennis meer en meer integreren in het onderwijs.

Maar ook de digitale revolutie speelt een grote rol in hoe het onderwijs tegenwoordig vormgegeven wordt.

Weer even terug naar dat moment in de schoolbanken.

Misschien keek je er toen wel naar uit om naar huis te gaan. Want thuis kon je spelen. Mens Erger Je Niet, Monopoly en voor de jongere generaties misschien wel Tetris of The Sims. Dat was pas leuk!

Hier kon je je creativiteit in kwijt, vergat je de tijd en wilde je hoe dan ook het volgende level halen en hiermee misschien wel een vriendje, vriendinnetje, broer of zus verslaan.

Maar al veel te snel riep je moeder van beneden dat het tijd was voor je huiswerk.

Het spelletje moest weer uit of worden opgeruimd en het serieuze leren begon.

Was het niet leuk geweest als de leraar spelletjes zou hebben gedaan in de klas om het leren leuker te maken?

Of dat het huiswerk een spelelement bevatte, zodat je het samen met je klasgenootjes kon maken en het nog leuk zou vinden ook?

Dit is precies de gedachte achter ‘gamification’.

Wat is ‘gamification’?

Gamification is het gebruiken van spelelementen om leeractiviteiten uitdagender en leuker te maken. Daarbij worden traditionele spelelementen zoals het scoren van punten, competitie met anderen en het volgen van spelregels toegepast om de betrokkenheid bij het leren te vergroten.

Deze definitie van gamification is wellicht nieuw voor je, maar je bent zeker weten al wel eens met gamification in aanraking gekomen.

Toen je bijvoorbeeld ‘wilde dieren kaartjes’ spaarde bij de supermarkt of een sticker kreeg van de juf als je je huiswerk goed gemaakt had. Dat speelse element maakt het boodschappen doen en het maken van huiswerk nét even iets leuker.

Toch worden er vaak vraagtekens gezet bij gamification. Het spelen van een spel klinkt immers heel leuk, maar hoe zorg je dat het ook toegevoegde waarde heeft en niet alleen maar afleidt van wat er geleerd moet worden? Hoe kun je ervoor zorgen dat gamification daadwerkelijk bijdraagt aan het leerresultaat?

Gamification en e-learning

Gamification is echter niet simpelweg ‘het spelen van een spel’, maar juist het effectief inzetten van bepaalde spelelementen om de leerervaring te verrijken en interessanter te maken.

Meer over e-learning leren? Download gratis het e-book 'E-learning Essentials'.

Het zorgt ervoor dat studenten betrokken blijven. Dit leidt tot een verhoging van de intrinsieke motivatie. In een vorig blog bespraken wij het belang van het aanspreken van iemands intrinsieke motivatie tijdens het leren.

Het hebben van een duidelijk doel bevordert intrinsieke motivatie. Daarnaast is het ontvangen van feedback op je leerproces ook essentieel om gemotiveerd te blijven.

Als je bijvoorbeeld ziet dat jouw collega die week meer sterren, punten of awards heeft verdiend dan jij, stimuleert dit jou om ook je best te doen en je naam hoger op het digitale scorebord te krijgen.

Dit spelelement kan de basis vormen voor interessante (of grappige) gesprekken. Dan gaat leren pas écht leven.

Daarnaast creëert het verdienen van punten, levels, awards en andere ‘beloningen’ een gevoel van voldoening en is in één opslag duidelijk dat er vooruitgang zit in jouw leerproces.

Drie effectieve voorbeelden van het toepassen van gamification

1.       Quiz met tijdslimiet

Quizzes zijn niet nieuw. Ze maken al jarenlang deel uit van standaard toetsingsmogelijkheden.

Wat wel nieuw is, zijn de elementen die je door middel van gamification aan quizzes kunt toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld een tijdslimiet instellen, het moeilijkheidsniveau opbouwen (maar het tijdslimiet hetzelfde houden), een competitie-element toevoegen en de mogelijkheid instellen om de resultaten te delen op social media.

2.       Realistische cases

Door een levensecht scenario virtueel na te bootsen kan een student bijvoorbeeld deelnemen aan een ‘echte chat’, waarbij de computer de student een scenario voorlegt dat tijdens een echte klantenservice-chatsessie met een klant ook zou kunnen voorkomen.

De student kan vervolgens uit verschillende vervolgopties kiezen: antwoord je in de chat en zo ja: wat zou je antwoord zijn? Of: bel je de klant op? Pas je bepaalde gesprekstechnieken toe? Of heb je toch hulp nodig van je leidinggevende?

Deze scenario's kunnen levensecht aanvoelen en blijven de student daardoor beter bij. Klik hier voor een voorbeeld.

McDonald’s maakt ook gebruik van deze techniek in de training van hun cassières. De training bootst een echte kassa en verschillende scenario’s die zich met klanten bij de kassa kunnen afspelen na. Een goede voorbereiding op de praktijk dus.

3.       Crisis simulator

Ook kunnen studenten door middel van gamification in de basisvaardigheden van bijvoorbeeld Bedrijfshulpverlening (BHV) getraind worden.

Uiteraard is het nog steeds van belang om deze vaardigheden ook in de praktijk te trainen, maar een crisis simulator vormt een handig middel om studenten bekend te maken met bepaalde scenario’s en deze te oefenen in een stressvrije omgeving (er is immers geen echt gevaar).

Studenten ontvangen onmiddellijk feedback op hun handelen en zien ook tips ter verbetering. De acties worden getimed, je hebt immers maar een kort tijdsbestek om iemand te reanimeren of om 112 te bellen! 

Kortom, gamification is een effectieve manier om e-learning uitdagender en leuker te maken. Het integreren van spelelementen zoals het scoren van punten, competitie met anderen en het volgen van spelregels vergroten de betrokkenheid bij e-learning.

Sommige gamification-elementen zijn eenvoudig toe te passen, anderen vragen om een grotere kennis van software en toepassingsmogelijkheden. Pluvo helpt je graag om de mogelijkheden van gamification binnen jouw e-learning te ontdekken.

Gebruikersvoorwaarden
Dank je wel, Je zult spoedig een neiwsbrief ontvangen.
Er ging iets fout, probeer het nog maar een keer.

Vraag een demo aan

Dank je wel!

We hebben je aanvraag ontvangen en zullen zo snel mogelijk contact opnemen om de demo in te plannen. Tot snel.
Raar. Er ging iets fout bij het versturen van de gegevens. Kun je het nogmaals proberen?

Probeer nu ook Pluvo en haal alles uit je opleidingen. Al meer dan 1000 kandidaten maken succesvol gebruik van Pluvo.

Betere workflow
Al je trainingen in één overzicht.
Betere trainingen
Creëer en optimaliseer je cursusmateriaal.
Betere resultaten
Door persoonlijke leerpaden.
Betere inzichten
Analyseer voortgang en prestaties.

PLUVO. Entrepotdok 63A, 1018 AD Amsterdam
Bel +31 20 560 5000 Mail info@pluvo.co

Sluit popup
Sluit melding